Na zijn wereldpremière op de salon van Genève afgelopen maart en zijn internationale debuut op de weg ter gelegenheid van de autosalon van Turijn in juni, was de nieuwe Jeep® Renegade Plug-in Hybrid (PHEV) eind september te zien in de exclusieve FCA-showroom aan de Champs-Elysées in Parijs.



De tentoongestelde Trailhawk-versie van de hybride-Renegade vormde een van de blikvangers van de Playground-expo, waar de affiniteit van Jeep met sport in het algemeen en de sponsoring van de World Surf League (WSL) en de Jeep Élite-divisie van de Franse basketbalbond in het bijzonder centraal stonden.

De nieuwe Renegade Plug-in Hybrid verenigt de sterke eigenschappen van de Renegade met een milieu- en stadsvriendelijk karakter dankzij een elektrisch bereik van ongeveer 50 kilometer en een CO2-emissie van nul in de elektrische modus. Hiervoor combineert het model een 1.3-liter GSE-turbobenzinemotor met een elektromotor tussen de achterwielen. Die wordt gevoed door een pakket accu's dat tijdens het rijden kan worden bijgeladen. Daarnaast kunnen de accu’s worden opgeladen aan een externe stroombron, zoals een openbare laadpaal of de efficiënte Wallbox-thuislader. De oplaadtijden variëren van anderhalf tot drie uur, afhankelijk van het type oplaadpunt.

De verbrandingsmotor en elektromotor leveren een gecombineerd vermogen van 190 tot 240 pk, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Dat is goed voor voortreffelijke prestaties: de acceleratie van 0 tot 100 km/h vergt slechts zo'n 7 seconden, terwijl de topsnelheid bij volledig elektrisch rijden 130 km/h bedraagt. De CO2-emissie over de NEDC2-cyclus is nog geen 50 g/km.

Het grotere en direct beschikbare koppel van de elektromotor zorgt bovendien voor een verdere verbetering van de offroad-capaciteiten van de Renegade. Dankzij de nieuwe elektrische 4x4-technologie (eAWD) vindt de krachtoverbrenging naar de achteras namelijk niet plaats via een cardanas maar via de elektromotor. Hierdoor is het mogelijk om beide assen van elkaar te scheiden en het koppel onafhankelijk, en op een doelmatigere manier dan bij een mechanisch systeem, over beide assen te verdelen.

De Jeep Renegade PHEV heeft een specifiek interieur en een aangepast dashboard. Speciale pagina’s van het infodisplay en het infotainmentscherm informeren de bestuurder over de werking en status van het hybridesysteem. De schakelaar voor de Selec-Terrain®-tractieregeling zit op de vertrouwde locatie voor de schakelhendel, maar ernaast bevindt zich nu een drietal nieuwe toetsen voor het selecteren van de verschillende rijmodussen. Dit zijn:

    • HYBRID: gelijktijdige benuttig van de elektromotor en de verbrandingsmotor in een verhouding die zorgt voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik in relatie tot het gevraagde vermogen en de rijomstandigheden. Bij afremmen vindt terugwinning van de remenergie plaats.
    • E-SAVE: de verbrandingsmotor houdt het laadniveau van het accupakket op peil of laadt de accu's bij tijdens het rijden, afhankelijk van de instelling die de bestuurder hiervoor kiest.
    • ELECTRIC: volledig elektrische modus, waarbij voor de aandrijving uitsluitend de elektromotor wordt gebruikt. Het bereik in deze modus is ongeveer 50 kilometer.


    Het nieuwe 7-inch kleurendisplay in het instrumentenpaneel toont de bestuurder alle belangrijke informatie over het hybridesysteem: de ingestelde rijmodus, het laadniveau van de accu's, de oplaadstatus en het bereik bij elektrisch rijden, rijden op benzine en gecombineerd gebruik. Het 8,4-touchscreen van het Uconnect™-systeem biedt een aantal nieuwe schermen waarop onder andere de vermogensstroom in de auto, de rijhistorie, de oplaadtijden, de e-Save-status en de verschillende oplaadinstellingen te zien zijn.

JEEP® NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van het Jeep® nieuws

BOEK EEN PROEFRIT

Bezoek uw dichtstbijzijnde dealer

JEEP® PARTNESHIPS

Jeep® is de trotse sponsor en partner van meerdere teams en organisaties

// START TREASURE DATA SCRIPT // END TREASURE DATA SCRIPT